måndag 19 januari 2009

Aktiviteter ensam med grabbarna

Mitt sjukdomseländet så är i alla fall pojkarna pigga nog för att leka. Ett dilemma jag haft under året som gått när jag är själv hemma är att jag tycker det inte finns några bra lekar/aktiviteter/saker att göra där alla 3 roas, stimuleras, är sams etc.

Visst inser jag att pojkarna är ännu ganska små, ligger nära i ålder och att det kommer vara tuffa fysiska tag i princip 15-20 år framåt. Men vad kan man göra med de små egentligen?

I fredags löste det sig på något vis av sig självt vid flera tillfällen - och inte var det min eller några leksakers förtjänst. Det är bara att ytterligare en gång inse att barn vill göra vad de vuxna gör och vill använda deras attiraljer och göra saker "på riktigt". (okej, både måns och samuel kläms fast av adam som trycker på den skjutbara dörren).

Typ, mamma städar badrummet och pojkarna leker med golvbrunn i 15 minuter instängda i duschkabinen.


Mamma tvättar. Killarna rotar i tvätten och stirrar in i maskinen eller gosar med den varma torktumlaren


Mamma "ska bara" dammsuga upp några smulor. Den ultimata leken! Storebror dammsuger i 45 minuter och killarna håller slang. Perfie!

3 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

*skrattar* Vilket roligt inlägg! Tänk att de så snabbt skiljer på leksaker och riktiga grejer!

Evelina sa...

Haha!
Precis så är det!
Bäst att så fröet nu liksom, i tonåren vet de säkert inte vad en damsugare är.
Så talande bilder!
Kram

Anonym sa...

Bara att inse att Montessori uppfattat detta för sådär 100 år sedan :) Nu kan du förstå vidden av praktiska övningarna på förskolan innan du ska till Sjöstaden!
Härliga bilder!

M