tisdag 26 januari 2010

Soft dag

Efter den förra intensiva veckan, och mina nu kommande 3 utbildningsdagar klev jag ur en halv dag idag. Klipp och färgning, jobb på fik och lite strosning i affärer kändes helrätt. Efter en underbar natt med endast en uppgång kl 3 vaknade barnen 6.10 extremt utvilade och glada. Vilken skillnad! Lek direkt, 10 pottbesök som vanligt innan kläderna ska på (och därefter 3-4 till eftersom det är så kul att kissa 1 matsked åt gången) och inget kiv om flingor eller vem som får mjölk först i glaset. Lovely!

Däremot har bitande tagit fart igen. Sablar. I morse vid lämning sa fröken "Är du säker på att det inte är svinkoppor Sam har bredvid munnen?" Jag; nej! Det är måns som bitit honom och skorpan har trillat av! Inte lätt. Vad gör man?

Var inne på bokhandel idag och tjuvläste i Jesper Juuls "Föräldracoaching". Råkade fastna på ett passande avsnitt "Karin och Patrik har en son, Adam, som är 2 år när tvillingarna kommer. Adam får ingen uppmärksamhet och livet nu är bara gråt, skrik och överlevnad". Hua. Tur att likheterna sprack snabbt, men intressant var det att läsa och Juuls lösning i konflikter var bara att gå ifrån dem och säga "Jag vill inte att ni gör så här". Lät löjligt enkelt. Hann inte läsa mer, men får väl köpa den där boken... Eller så är bitning ett jäkligt dåligt exempel på att lämna en situation!

2 kommentarer:

Mamma Linda sa...

Ahh, lät som en bra bok att investera i :-)
ha det gott Karin.
Linda

Evelina sa...

Eller jag vet inte..."Jag vill inte att ni gör så där" Tror att jag använt den frasen förr. funkar inte här.Kanske beror det på mina utlägg efter den frasen.. hmm..blir galen på tjatet bara.