onsdag 25 mars 2009

Ombytta roller

Sccchhhh. Patrik ligger och sover i soffan helt slut. Han har sovit en timme nu och egentligen borde jag väl väcka honom, men han behöver det. Har varit en tuff dag i dag så det är nog bra att samla extra krafter. Kan inte låta bli att flina lite med tanke på alla gliringar jag fått då jag var f-ledig när jag slocknade i takt med Adams nattning. Nu är det ombytta roller... Nog för att jag kan känna mig trött efter jobbet, men det är mer sådär seg-i-huvudet-trött, inte det där utpumpade som 2-3 små barn kan göra med en. Fast då ska tilläggas att jag har lite lugnt än så länge där jag sitter bland molnen på 21:a våningen.

För att få lite mer powerkrafter har vi ordnat det för oss: I helgen drar vi till Tällberg och hotellövernattning. Patriks kontakter via jobbet har skänkt en natt, så vi åker med glädje mot Dalecarlia och egen tid. Barnen droppar vi hos mamma & pappa. Men hur orutinerad får man bli som trebarnsförälder med sömnbrist? Vårt fokus har sedan veckor tillbaka varit "tänk på söndag morgon....då". Jättefint. Förmodligen kommer jag att vakna 7.05 och ligga och vrida mig till P vaknar. Nå väl. Nu finns möjligheten i alla fall till lugn start på dagen! Vad gör vi? Jo, bokar in den helg som innebär att vi FÖRLORAR 1 timme bara för att man "ska ställa fram grillen". Katastrof. Vi får svälja den grejen och fokusera på att den kanske gör underverk för våra morgonugglor istället. Ett något viktigare moment i längden.
Efter mag-bakslag i början av månaden kör vi mjölkfri kost igen med Knoll & Tott. Det funkar och vi får hålla på till den 8/4 då det är pricktest hos doktorn. Jag inbillar mig att den där blaskvällingen sabbar sjusovarmornar för de har senaste veckorna vaknat 05.21 näst intill varje morgon. Okej att de sover hela nätter, det är vi glada för. Men vid den tiden är det okristligt att stiga upp. Så de får ligga och tjoa/skrika/gnälla/prata/skratta åtminstone 30 minuter då Adamski gör storartad entré och succé.
Annars är jag bra less på den här ihopplocket vareviga kväll. Köp aldrig leksaker med för många lösa delar! Mitt hatobjekt just nu:

5 kommentarer:

TvillingTur sa...

Hej. Kul att du hittat bloggen min. Kul att hitta din. Triss i kungar är ingen dålig hand. Bara att gratulera.
Det är tydligen nåt alldeles speciellt med tåg. Bara att inse det.

Jag får en härlig framtidsvision när jag läser ditt inlägg. Efter jul är det min tur att vara hemma från jobbet. Jag misstänker att jag oxå kommer ligga död på soffan nån gång då och då. En viss skillnad från den totala lyxen att vara hemma med den förste. Men jag ser enormt mycket fram emot det.

Allt gott.
-tobias.

Evelina sa...

vad skönt för er att komma iväg solo!!
Blaskvälling eller blaskgröt..jag inbillar mig att det är ljuset, eller den gamla utskitna kommentaren "utveckling".
Även om deras föräldrar önskar en mindre utveckling på just vakna-tidigt-som-f-n..
Ha en underbar helg!!

Evelina sa...

Förlåt, det ska stå "den UTSLITNA kommentaren, inget annat!

Mamma Linda sa...

Åhh, vad härligt att åka iväg på tu man hand. Hoppas ni får en underbar helg med fint väder. Det är ju så vackert däruppe.
Kram Linda

Anonym sa...

Blir inte dina grabbar mätta på den mjölkfria vällingen? Vi gör visserligen egen välling till våra, men vi har alltid i enago-grötpulver för att göra den tjockare och mer mättande. Samt lite godare... Värt att prova, om du tror de blir hungriga!
Mina har varit mjölkallergista i ett år nu så vi har testat det mesta.

/Emma (hoppsan)