torsdag 15 april 2010

Göteborgsbesök

Har tillbringat två dagar i Göteborg på Nordisk skolledarkonferens tillsammans med 700 andra kommunala och icke kommunala skolledare. Roligt att få input, allt i från utbildningsministern och andra inspiratörer. Dock var utbildningsministern allt annat än inspirerande då han fastnade i något sorts valfjäsk att det är så synd om alla skolledare som behöver göra så mkt administrativt arbete. I 45 minuter. Hallå, vision? Långsiktiga mål? Det finns banne mig ingen politisk talesman/kvinna som är något att förlita sig på till hösten. Slående är dock att hela konferensen riktar sig mot helt andra saker (nästan) än vad ministern pratade om.

Bäst var Fredrik Svensson från Rektorsakademin som pratade om att lärare måste anpassa innehållet till elevernas intressen, Putte Nilsson som drog igång Hultsfred som 14-åring och Lisa Ekström som arbetat på SAS och gjort ett gediget förändringsarbete. Dessa tre personer gjorde dessa dagar! I recommend.

Som bonus på dagarna såg jag min gamla gymnasielärare på tisdagens bankett - spritt språngande galen, intim på mina kollegor och dyngfull. Jag gick inte fram för att presentera mig.

Hemma då? Sjukstugan fortsätter med Bill och Bull. Min tur hemma och P håller idag bananföredrag. Min chef misstänker snart arbetsvägran skulle jag tro.

Inga kommentarer: